Ben je ontevreden? Vertel het ons! We willen je zo goed mogelijk ondersteunen. Toch kan het voorkomen dat je niet tevreden bent over de begeleiding door de gezinshuisouder of andere betrokken hulpverleners. Maak het bespreekbaar. Een goed gesprek lost een probleem vaak snel en prettig op. Wil je jouw onvrede niet met je gezinshuisouder of andere hulpverleners bespreken? Of komen jullie er samen niet uit? Vraag dan een gesprek aan met de gedragswetenschapper of manager van de zorgaanbieder indien de plaatsing in onderaannemerschap wordt uitgevoerd.
Advies vragen Als je het lastig vindt om het gesprek aan te gaan, dan kun je een vertrouwenspersoon van het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ) om advies vragen. De vertrouwenspersoon kan ook met je meegaan naar het gesprek. Het AKJ is te bereiken via 088 555 10 00 en www.AKJ.nl. De ondersteuning van het AKJ is gratis.
Klachtencommissie Jeugdhulp Zuid-Holland (voor plaatsingen via Enver) of Klachtenportaal Zorg (voor plaatsingen via Eddee of Gezinshuis Onder de Notenboom) Als de gesprekken naar jouw mening onvoldoende helpen, of als het probleem te groot is, dan kun je een klacht indienen. De leden van deze externe klachtencommissie werken niet bij de zorgaanbieder en zijn onafhankelijk. Zij hebben een geheimhoudingsplicht; dat wil zeggen dat zij niets over jouw klacht vertellen aan anderen die er niets mee te maken hebben. In het klachtenreglement staat precies beschreven hoe de Klachtencommissie werkt, wie een klacht kan indienen en waarover een klacht kan worden ingediend.
De klachtenprocedure Hieronder staan de belangrijkste stappen voor het indienen en de behandeling van een klacht. • Voor advies en ondersteuning bij het indienen van een klacht kun je terecht bij het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ). Het AKJ is bereikbaar via 088 555 10 00 en www.AKJ.nl. • Schrijf een brief. Beschrijf hierin helder en beknopt je klacht(en). Denk hierbij aan: ‘wie’, ‘wat’, ‘wanneer’ en ‘waar’. Het AKJ kan je hierbij helpen. • Mail het ingevulde formulier of de klachtbrief naar de Klachtencommissie: [email protected] of [email protected] Bellen kan ook Klachtencommissie Jeugdhulp Zuid-Holland 06-28223189 Klachtenportaal Zorg: 0228-322205 Vergeet niet om je contactgegevens te vermelden, zoals je telefoonnummer en (e-mail)adres. • Degene tegen wie je de klacht richt (de beklaagde), krijgt de klacht toegestuurd en reageert daar schriftelijk op (het verweerschrift). Die reactie ontvang je via de Klachtencommissie. • De Klachtencommissie nodigt je uit voor een hoorzitting. • Tijdens de hoorzitting geeft de Klachtencommissie jou en de beklaagde de gelegenheid om over de klacht en het verweer te praten, en om vragen van de commissie te beantwoorden. • De Klachtencommissie geeft binnen acht weken een oordeel en eventuele aanbevelingen (uitspraak).
Kinderombudsman Ben je als kind of jongere ontevreden over de uitspraak van de klachtencommissie of de reactie van de zorgaanbieder daarop? Dan kun je terecht bij de kinderombudsman. www.dekinderombudsman.nl/contact Ouders kunnen ook terecht bij de Nationale Ombudsman. www.denationaleombudsman.nl